متخصصان بهداشت و درمان دستورالعمل درمانهای دارویی دیابت را در هنگام رژیم غذایی کم کربوهیدرات منتشر کردند

2 جولای 2019 - یک گروه از متخصصان انگلیسی و آمریکایی، یک راهنمای عملی در مورد داروهای دیابت نوع 2 در زمینه ی رژیم غذایی کم کربوهیدرات منتشر کرده اند.

امید است که این راهنمای عملی به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا بطور آگاهانه در مورد داروهای دیابت برای بیمارانی که سبک زندگی کم کربوهیدرات را امتحان می کنند، تصمیم گیری کنند.

نویسندگان این دستورالعمل عبارت بودند از:دکتر Murdoch، پزشک عمومی درسامرست و کارمند ارشد رسانه ی دیجیتال دیابت؛ دکتر Unwin، پزشک عمومی در Southport و متخصص بالینیدیابت؛ دکتر Cavan، مشاور دیابت در لندن و برمودا؛ دکتر Cucuzzella، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، در ایالات متحده آمریکا؛ و دکتر Patel، داروساز در یورکشایر.

در طول چند سال گذشته محبوبیت سبک زندگی کمکربوهیدراتافزایش یافته است. این احتمالا به دلیل شواهد روزافزون در مورد قدرت آن برای کمک به از دست دادن وزن، بهبود سلامت متابولیک و کنترل دیابت نوع 2، و حتی در مواردی رمیشن(remisson) دیابت نوع 2 می باشد.با وجود مزایای سبک زندگی کم کربوهیدرات، تغییراتی که در بدن رخ می دهد، می تواند چالش های خاصی را برای تنظیم داروهای نوع 2 دیابت بوجود آورد.

یکی از اولین مواردی که برای فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ، با شروع رژیم کم کربوهیدرات اتفاق می افتد کاهش سطح قند خون است. البته، کاهش قند خون به عنوان یک مورد خوب در نظر گرفته می شود، زیرا در دیابت نوع 2 سطح قند خون بیش از حد افزایش می یابد. با این حال، خطری که وجود دارد اینست که محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها، در حالی که بیمار تحت درمان با داروهای دیابت است، می تواند باعث افت شدید قند خون یا "hypo"شود.

در این دستورالعمل از "انسولین و داروهای گروه سولفونیل اوره (مانند gliclazide)" به عنوان داروهایی که در زمان رژیم غذایی کم کربوهیدرات خطرناک هستند و احتمالا نیاز به کاهش یا توقف دارند، یاد شده است. داروهایی مانند متفورمین و آگونیست هایGLP-1، از نظر هیپوگلایسمی خطرناک نیستند، و می توانند بر اساس میزان نیاز فرد تجویز شوند.

در حالی که در مورد داروهای هایپرتنشن(فشار خون بالا) در این دستورالعمل بحث زیادی نشده است، اما نویسندگان خاطر نشان کرده اند که نیاز به داروهای فشار خون اغلب در هنگام تبعیت از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات کاهش می یابد و بنابراین در مورد دوز مورد نیاز این داروها بیمار باید با پزشک خود مشورت نماید.

دکتر Murdoch، گفت: هم اکنون تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به روش کم کربوهیدرات برای مدیریت بیماری خود و امید به بهبودی از این بیماری رو آورده اند. مهم است که پزشکان ابزارهایی برای حمایت از بیماران و تنظیم داروهای آنها در اختیار داشته باشند. ما می دانستیم که یک راهنمای قابل استفاده برای پزشکان، پرستاران، داروسازان و متخصصان تغذیه در این زمینه مورد نیاز است. این راهنمای عملی، نقش متخصصان مراقبت های بهداشتی را در تنظیم داروهای دیابت آسان تر می کند تا بیماران با مراقبت های ایمن و موثری حمایت شوند.ما امیدواریم این راهنمای عملی به بهبود زندگی افراد و تسریع در معکوس شدن اپیدمی جهانی دیابت نوع 2، کمک کند.

برنامه یLow Carb ، که دارای بیش از 400،000 کاربر است، منبعی برای آموزش و پشتیبانی ساختارمند از سبک زندگی کم کربوهیدرات است. نتایج یک ساله ی این برنامه نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کمک این برنامه توانسته اند به طور متوسط ​​7.4 کیلوگرم از وزن و 1.2 ٪ از HbA1c  خود را کاهش دهند و 1 نفر از هر 4 نفر توانسته اند به مرحله ی رمیشن دیابت برسند.

این راهنمای عملی در British Journal of General Practice منتشر شده است و دسترسی به آن رایگان است.

لطفا توجه داشته باشید که پیشنهادات مندرج در این راهنمای عملی برای متخصصین مراقبت های بهداشتی ارائه شده است. این مطالب توصیه های پزشکی برای بیماران نیستند، بنابراین در مورد هر گونه تغییری در دوز داروهای مصرفی خود با پزشکتان مشورت کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/healthcare-professionals-publish-low-carb-diabetes-medication-guide-97541787.html